کاهش وزن کلید پیشگیری و برگشت از دیابت نوع 2 است

10 سپتامبر 2020- بر اساس یک مطالعه مهم که نزدیک به نیم میلیون نفر در آن شرکت داشتند، کلید پیشگیری یا معکوس شدن دیابت نوع 2 ، کاهش وزن است.

مطالعه ی محققان دانشگاه کمبریج نشان داده است که اگر افراد بیشتری وزن خود را در محدوده ی وزن سالم یا کمتر از این هدف نگه دارند، می توان از این بیماری که معمولاً با سبک زندگی نامناسب مرتبط است، جلوگیری کرد.

پروفسورBrian Ference ، محقق ارشد این پژوهش، گفت: یافته های این مطالعه می تواند "پیامدهای قابل توجهی" در غربالگری، پیشگیری و درمان دیابت نوع 2 داشته باشد.

در این مطالعه، 445،765 شرکت کننده به 5 گروه بر اساس خطر ژنتیکی دیابت و به پنج گروه با توجه به شاخص توده بدنی (BMI) تقسیم شدند.

تیم تحقیقاتی کشف کرد که افراد گروهی که بالاترین BMI را دارند 11 برابر بیشتر از گروهی که پایین ترینBMI  را دارند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

پروفسور Ference، با ارائه ی نتایج این تحقیق در کنگره سالانه انجمن قلب و عروق اروپا(ESC) ، گفت: این یافته ها نشان می دهد کهBMI ، یک عامل خطر بسیار قوی تر برای دیابت نسبت به زمینه ژنتیکی است.این نشان می دهد که وقتی افراد از یک آستانه BMI مشخصی عبور می کنند، احتمال ابتلا به دیابت برای آنها افزایش می یابد و بدون توجه به مدت اضافه وزن، در همان سطح پر خطر باقی می ماند. با نگه داشتن BMI زیر آستانه ی مذکور برای هر فرد، می توان از موارد بیشتری از دیابت جلوگیری نمود.

نتایج این تحقیق همچنین نشان داد که آستانهی شاخص توده ی بدنی هر کس به قد و ساختار بدنی او مرتبط است و با افراد دیگر متفاوت می باشد. این توضیح می دهد که چرا برخی از افراد با وزن سالم به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند در حالیکه برخی دیگر علیرغم داشتن اضافه وزن به این بیماری مبتلا نمی شوند.

پروفسور Ference، اضافه کرد: شما می توانید با نگه داشتن BMI فرد زیر آستانه ی اختصاصی او، از بیشتر موارد دیابت جلوگیری کنید.اما این مطالعه همچنین به موضوعی اشاره دارد که ما در گذشته بر روی آن تمرکز نکرده بودیم و آن این است که اگر BMI کسی را در مراحل ابتدایی ابتلا به دیابت به طرز تهاجمی به زیر آستانه ی BMI اختصاصی او کاهش دهیم، احتمالاً می توانیم بیشتر موارد دیابت را معکوس کنیم.

او افزود: این واقعیت که BMI به جای تأثیر تجمعی بر خطر دیابت، دارای آستانه ای اختصاصی برای هر فرد است، واقعاً پیامدهای قابل توجهی در مورد نحوه ی تفکر ما برای غربالگری، پیشگیری، درمان و معکوس کردن دیابت دارد.

مطالعات گوناگون نشان داده اند که برنامه ی غذایی کم کربوهیدرات، که تاکنون برنده چند جایزه ی ارزشمند شده است، به بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، پیش دیابت و چاق کمک می کند تا وزن خود را به صورت پایدار کاهش داده، کنترل قند خون خود را بهبود بخشند و داروهای دیابت خود را کاهش دهند. تحقیقات نشان داده است که در طی 1 سال، دیابت در 26٪ از شرکت کنندگانی که این دوره را به اتمام رسانده اند، بهبود یافته است و قند خون این افراد به حد طبیعی، بدون نیاز به مصرف داروهای دیابت باز گشته است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/sep/weight-loss-is-key-to-type-2-diabetes-prevention-and-reversal.html